Eckes-Granini Sverige
Juicepressen #1 2018

Juicepressen #1 2018


TEAM RYNKEBY GOD MORGON DONERADE 26,7 MILJONER TILL BARNCANCERFONDEN

Se Paul Chronqvist Svensson, Country Manager Team Rynkeby God Morgon,  när han berättar mer här!

Team Rynkeby är ett nordiskt välgörenhetsprojekt som varje år samlar in pengar till barn med cancer och deras familjer. Under året ska deltagarna inte bara förbereda sig på att cykla dryga 1 200 km till Paris, utan förpliktar sig också att göra en insats för att samla in pengar till kampen mot barncancer. År 2017 stod laget för en rekorddonation.

Hela 83,1 miljoner kronor samlades in under året och av dessa donerades 26,7 miljoner till Barncancerfonden i Sverige. Det innebär att Team Rynkeby God Morgon står bakom det största enskilda bidraget till Barncancerfonden det här året.

Det känns riktigt bra att Eckes Granini står bakom som gör gott på flera sätt. Deltagarna för sig själv och sin egen hälsa, samtidigt som vi gör en viktig och meningsfull insats där den verkligen behövs.

För Team Rynkeby God Morgon gör skillnad! Vårt gemensamma mål är att på lång sikt är att nå en hundraprocentig överlevnad för de barn som drabbas av cancer. Dagens 80% är en stor framgång, men det räcker inte för de barn och familjer som drabbas. Det är ett sannerligen ett mål värt att cykla och kämpa för i alla väder och lägen!

HISTORIEN BAKOM
Initiativet startade för 15 år sedan i Danmark, när några motionscyklister från juiceproducenten Rynkeby Foods beslutade sig för att cykla till Paris för att se avslutningen av Tour de France. Rynkeby Foods valde att sponsra cykelturen tillsammans med flera andra företag som visade sitt stöd. Deltagarna i det första Team Rynkeby-laget var faktiskt så duktiga på att skaffa sponsorer att de fick med sig ett överskott på 44 500 kronor när laget återvände till Danmark. Pengarna skänkte Team Rynkeby till barncanceravdelningen på Odense Universitetshospital och en ny tradition var därmed född.

Idag har projektet vuxit till 1 900 motionscyklister och 450 funktionärer fördelade på 48 lokala lag från Sverige, Danmark, Finland, Norge, Färöarna och Island. Deltagarna väljs ut bland tusentals sökande.

ENGAGEMANGET IDAG
Lagnamnet har utvecklats och innehåller nu också juicevarumärket God Morgon. Det beror på att juiceföretaget Rynkeby Foods under 2016 såldes till det tyska juiceföretaget Eckes-Granini. Eckes-Granini står bakom det stora arbete som Team Rynkeby gör i hela Norden, så därför väljer man att fortsätta finansieringen av Team Rynkeby-fonden. I Danmark med varumärket Rynkeby och i Sverige, Norge och Finland med God Morgon. Det är nu alltså God Morgon som ser till att de pengar som Team Rynkeby samlar in i Sverige, Norge och Finland fortfarande helt oavkortat går till svårt sjuka barn och deras familjer.

Vill du bidra eller veta mer om projektet? Gå till teamrynkeby.se


TRENDER PÅ JUICEMARKNADEN

Årets rapport från amerikanska Food Navigator visar tydliga trender för branschen ur ett globalt perspektiv;

        • Naturligt utan tillsatser
          Konsumenter efterfrågar rena produkter i allt högre grad. Inom 100 % juice har antalet lanseringar ökat med 25% årligen mellan åren 2012–2015.

      .

        • Grönsaker och högt näringsinnehåll
          Grönsaksblandningar stiger i popularitet och står för närmare 3,5 % av juicemarknaden. Köpbeteendet drivs av att tillgodogöra sig grönsakernas goda egenskaper på ett enkelt sätt, men även av att konsumenten tror att produkterna innehåller mindre naturligt socker.

      .

        • Functional foods
          Över 60 % av konsumenterna är intresserade av medicinsk funktion i det man äter. Juicerna ska vara vitamin- eller mineralberikade, immunboostande, förbättra hjärthälsa eller matsmältning och liknande. Redan 2015 stod produkter med adderad funktion för nästan hälften av alla nya lanseringar inom fruktjuice. På starkt uppsving är också produkter som minskar stress. Över 30 % av konsumenterna letar aktivt efter produkter som kan hjälpa dem sänka stressnivån.

      .

HUR SER KONSUMTIONEN UT INOM EU?

Trenderna för köpbeteende syns även i Europa. Volymerna inom traditionell juice minskar något inom hela EU, medan premiumjuice ökar och driver på en värdeökning per liter*. Framförallt på marknader som dominerats av okyld juice har kyld juice börjat göra ett rejält avtryck. Många nya varumärken och private label har drivit fram en tydlig förändring i köpbeteende, som styr konsumenter till nya kylar för juiceinköp. NFC (inte från koncentrat-juice) har därmed också ökat med över 5,4% i volym inom hela EU.

Råvarumarknadens kraftiga prisökningar de senaste åren har också drivit på ökade konsumentpriser som även de bidragit till effekter på volymer. Private label har sett en minskning, men har klarat sig något bättre**.

*Källa: 2017 Liquid fruit Market Report, AIJN
*
*(EU sales development volumes Fruit juice and nectars, branded -3,7 % vs private label – 1,1%)

Fruit juice and nectars per capita consumption EU.


DET SVENSKA SUPERBÄRET

Blåbär är vinterns vitaminpiller. Det är fyllt av antioxidanter som bland annat skyddar kroppens celler och innehåller dessutom resveratrol, som är ett anti-cancerogent ämne. Antioxidanterna i blåbär har också sagts kunna skydda ögon och syn från vissa åldersförändringar.

God smak tar inga genvägar! Sagolika Blåbärssoppa görs direkt från färskt frysta blåbär och ett glas (2 DL) ger dig hela dagsbehovet av C-vitamin.


SMAKFULL INSPIRATION TILL VINTERFÖRSÄLJNINGEN

Vinter och vårvinter innebär förkylningstider och dina kunder och gäster letar efter kurerande lösningar!  Hjälp dem på traven genom att erbjuda uppiggande booster med extra fokus på antioxidanter och C-vitamin. Kanske ett tips på en varm dryck med citrus, kanel och honung för att lindra en hes hals?

Recept finns på godmorgon.se

Recept finns på bramhults.se

Till vinterns uteaktiviteter är nypon- eller blåbärssoppa helt rätt! Kall som den är eller varm i termos så ger den extra energi till thermoklädda ben. Blåbärssoppan är också perfekt som grund till ett lite matigare mellanmål.

Recept finns på sagolika.se

Inför helgen går tempot ner lite och vi och tar oss extra tid på helgfrukosten. Inspirera gärna till härliga frukostar och vinterbrunch genom att kanske bjuda på något recept i butik.

Behöver du mer inspiration? Kolla in godmorgon.se, bramhults.se eller sagolika.se för fler bilder och recept!